Vilkår og betingelser for bruk av tjenester fra Simonsen og Rana AS

Disse vilkårene og betingelsene gjelder for alle tjenester levert av Advokatfirmaet Simonsen og Rana AS (heretter omtalt som «vi», «oss», «firmaet» eller «advokatfirmaet»), uavhengig av om klientforholdet gjelder en fysisk person, virksomhet eller offentlig aktør. Ved å benytte våre tjenester, aksepterer du disse vilkårene i sin helhet.

1. Klientforhold og aksept av vilkår

Et klientforhold oppstår når vi har akseptert et oppdrag etter forespørsel, og det er etablert kontakt som har til hensikt å yte juridisk bistand. Klienten bekrefter ved inngåelse av klientforholdet å ha lest, forstått og akseptert disse vilkårene.

2. Tjenesteyting og ansvarsforhold

Vi tilbyr juridiske tjenester i henhold til norsk lov, Advokatforskriften og Regler for god advokatskikk.

2.1 Ingen resultatgaranti

Vi gir ingen garantier for utfall av saker, og påtar oss ikke ansvar for beslutninger fattet av domstoler, forvaltningsorganer eller motparter.

2.2 Rådgivning

All juridisk rådgivning gis etter beste faglige skjønn, basert på den informasjonen som foreligger på tidspunktet for rådgivningen. Endringer i rettstilstand, praksis eller faktum kan påvirke gyldigheten av råd gitt tidligere.

3. Taushetsplikt og personvern

Vi er underlagt lovpålagt taushetsplikt, og behandler all informasjon i tråd med gjeldende regler for personvern og GDPR. Se vår separate [personvernerklæring] for detaljer.

4. Klientens plikter og ansvar

4.1 Fullstendighet og riktighet av informasjon

Klienten er ansvarlig for å gi fullstendig, oppdatert og korrekt informasjon som er nødvendig for å yte juridisk bistand.

4.2 Oppfølging

Klienten forplikter seg til å svare på henvendelser innen rimelig tid og bidra til fremdrift i saken.

5. Identitetskontroll og hvitvaskingsloven

Advokatfirmaet er etter hvitvaskingsloven og -forskriften pålagt å gjennomføre:

  • Kundekontroll (KYC): Innsamling og verifisering av identitetsopplysninger for fysiske og juridiske personer
  • Formålsbeskrivelse: Dokumentasjon av formål med oppdraget
  • Eierskapsstruktur: Identifikasjon av reelle rettighetshavere i selskaper og organisasjoner
  • Politisk eksponerte personer (PEP): Kartlegging av om klienten eller tilknyttede personer er politisk eksponert
  • Løpende oppfølging: Regelmessig oppdatering og kontroll i lengre klientforhold
  • Meldeplikt: Vi er forpliktet til å melde mistenkelige transaksjoner til Økokrim uten å varsle klient

Dersom klienten ikke gir nødvendig informasjon, eller det foreligger grunn til å tro at klienten medvirker til hvitvasking eller annen økonomisk kriminalitet, kan vi avslutte klientforholdet umiddelbart.

6. Salær, fakturering og betalingsbetingelser

6.1 Timepris og prisavtaler

Timepriser og betalingsbetingelser avtales individuelt, i tråd med sakens karakter og omfang. Alle priser er ekskl. mva med mindre annet er spesifisert.

6.2 Fakturering

Fakturering skjer som hovedregel månedlig, og etter medgått tid. Avtalt forskudd kan kreves.

6.3 Betalingsfrist

Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato med mindre annet er avtalt.

6.4 Forsinket betaling

Ved betalingsmislighold påløper forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Ved vesentlig mislighold forbeholder vi oss retten til å:

  • Avslutte eller stanse arbeidet umiddelbart
  • Kreve forskuddsbetaling for videre arbeid
  • Overføre kravet til inkasso

6.5 Kredittsjekk ved betalingsmislighold

Ved vesentlig betalingsmislighold forbeholder vi oss retten til å gjennomføre kredittsjekk av klienten via eksternt kredittopplysningsbyrå, i samsvar med personopplysningsloven. Dette varsles ikke særskilt.

7. Kommunikasjon

Vi benytter primært e-post og telefon som kommunikasjonsmidler. Klienten er ansvarlig for at kontaktopplysninger er korrekte. Korrespondanse via e-post anses som akseptert kommunikasjonsform, også for formelle dokumenter.

8. Oppsigelse og avslutning av oppdrag

Både klient og advokatfirmaet kan si opp oppdraget med rimelig varsel. Vi forbeholder oss retten til å trekke oss fra oppdrag i tråd med Regler for god advokatskikk, eksempelvis ved interessekonflikt, mistanke om straffbare forhold, manglende samarbeid eller betalingsmislighold.

9. Behandling av klager

Klienter som mener seg urettmessig behandlet, oppfordres til å klage til:

  • Advokatfirmaet direkte (post@simonsenrana.no).

10. Immaterielle rettigheter

Alt innhold produsert av advokatfirmaet – inkludert juridiske dokumenter, råd, brev og analyser – er beskyttet av opphavsrett og kan ikke benyttes videre uten skriftlig samtykke.

11. Begrensning av ansvar

Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for:

  • Tap som følge av domstolenes vurdering eller utfall
  • Indirekte tap, som tapt fortjeneste eller tredjeparts krav
  • Feil basert på uriktige eller mangelfulle opplysninger fra klient
  • Hendelser utenfor vår kontroll, som forsinkelser, force majeure eller tekniske feil

12. Lovvalg og verneting

Disse vilkårene reguleres av norsk rett. Eventuelle tvister skal forsøkes løst gjennom dialog. Dersom rettslig behandling er nødvendig, skal Oslo tingrett være verneting.

Kontaktinformasjon

Advokatfirmaet Simonsen og Rana AS
Org.nr: 920 771 335
Besøksadresse: Jens Bjelkes gate 15, 0562 Oslo
Postadresse: Postboks 2044 Grunerløkka, 0505 Oslo
E-post: post@simonsenrana.no
Telefon: 930 04 108
Nettside: www.simonsenrana.no

Tilbake

Rettsområder

Usikker på hva du trenger hjelp med? Ring oss på +47 93 00 41 08 eller send e-post til temour@simonsenrana.no

Meny

Usikker på hva du trenger hjelp med? Ring oss på +47 93 00 41 08 eller send e-post til temour@simonsenrana.no